Tietokone noudattaa yksityiskohtaisia käskysarjoja, algoritmeja, joita kutsutaan ohjelmiksi. Algoritmeilla ilmaistaan ohjelman toimintalogiikka. Algoritmi kertoo missä järjestyksessä toiminnot suoritetaan.Ohjelman logiikka pitää suunnitella ennen kuin sitä aletaan varsinaisesti ohjelmoida eli koodata. Algoritmi voidaan esittää tekstinä, vuokaaviona tai niin sanottuna pseudokoodina ennen kuin se koodataan jollekin ohjelmointikielelle.
Vuokaavioita voit piirtää esim. Visio-ohjelmalla (flowchart). Esimerkkejä vuokaavioesityksestä, toistuva silmukka ja ehtolause:
Esimerkki algoritmista: Ohjelma, joka avustaa lemmikkieläimen valinnassa
Onko hiiristä riesaa? 1) on: ota myös
kissa
2) Ei: valitse muut eläimet vapaasti
mieltymystesi mukaisesti.
Poistu.
Hyviä esimerkkejä vuokaavioista sisältyy David Beechin Programming course -aineistoon.
1a) Suunnittele algoritmi, joka auttaa bileiden valmistelussa. Tee siitä vuokaavio.
1b) Suunnittele algoritmi, joka valitsee kysyjälle sopivan elokuvan viikon ohjelmistosta. Tee siitä vuokaavio.
Ohjelman logiikka pitää suunnitella ennen kuin sitä aletaan varsinaisesti ohjelmoida eli koodata. Seuraavassa esimerkki ohjelmalogiikasta, joka laskee keskiarvon annetuista luvuista.
PRINT "Ohjelma laskee keskiarvon henkilöiden iästä"
PRINT "Kuinka monta henkeä?"
INPUT N
LET S = 0
LET I = 0
SILMUKKA: PRINT "Kuinka vanha on henkilö" I+1
INPUT X
LET S = S+X
LET I = I+1
IF I < N GOTO SILMUKKA
LET K = S/N
PRINT "Joukon keski-ikä on " K
END
2a) Millainen on edellisen ohjelmanpätkän kuvaus vuokaaviona?
2b) Suunnittele algoritmi, joka kuvaa jonkin suhteellisen yksinkertaisen pelin, esim. nopanheitto. Tee siitä vuokaavio.
2c) Suunnittele algoritmi, joka testaa pelaajan tietoja, ja vastauksen perusteella etenee vaikeampiin kysymyksiin. Tee siitä vuokaavio.
Päivittänyt: Jaana Holvikivi Muutettu 17.11.2008 |