Evtek Tietojenkäsittelyn perusteet
| KOTISIVU | KURSSIKUVAUS | OHJELMA |
Luennot, osa 3
Käyttöjärjestelmä
Käyttöjärjestelmä on ohjelmisto, joka ohjaa tietokoneen toimintaa. Se on tavallisesti asennettuna mikrotietokoneen kiintolevyllä. Käyttöjärjestelmän ydin (kernel) käynnistyy automaattisesti, kun tietokoneeseen kytketään virta, ja se on muistissa eli käynnissä koko sen ajan, kun tietokonekin on käynnissä. Tarvittaessa se kutsuu muita käyttöjärjestelmän osia.
Käyttöjärjestelmä
Erilaisia käyttöjärjestelmiä
Unix
root
usr
bin
dev - lpt
tmp
etc.
Kernel
Shell
Komentoja
ls -f luettele kaikki tiedostot, myös pistealkuiset asetustiedostot (.login yms)
ls -l (tai ll) luettele tiedostot, tyypit ja käyttöoikeudet
chmod muuta käyttöoikeuksia (+ lisää, - vähentää)
passwd muuta salasanaasi
cd <> vaihda hakemistoon
more <> tulosta tiedosto ruutu kerrallaan
cp <> <> kopioi tiedosto
rm <> poista tiedosto
mkdir <> luo hakemisto
rmdir <> poista hakemisto
mv <> <> siirrä tai muuta tiedoston nimi
pwd (print working directory) näytä aktiivisen hakemiston nimi ja polku
ps luettelee aktiiviprosessit
kill <> lopettaa prosessin
fg siirtyy edustaprosessiin
cat <> listaa tai liittää tiedoston
exit poistu
Merkistöt ASCII, ISO Latin 1 ja Unicode
Analoginen ja digitaalinen
Kymmenjärjestelmä ja binäärijärjestelmä
Kymmenjärjestelmä
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, ...
Binäärijärjestelmä (kaksijärjestelmä)
0, 1, 10, 11, 100, 101, 110, 111, 1000, 1001, ...
Muunnetaan binääriluku 1011 0111 kymmenjärjestelmän luvuksi.
Tiedämme että
5 8 3 = (5 * 102) + (8 * 101) + (3 * 100)
Vastaavalla tavalla...
1011 0111 = (1 * 27) + (0 * 26) + (1 * 25) + (1 * 24) + (0 * 23) + (1 * 22)+ (1 * 21) + (1 * 20) = 183
Muunnetaan kymmenjärjestelmän luku 583 binääriluvuksi.
Jaetaan alkuperäistä lukua kakkosella ja kerätään jakojäännökset.
583 / 2 = 291, jää 1
291 / 2 = 145, jää 1
145 / 2 = 72, jää 1
72 / 2 = 36, jää 0
36 / 2 = 18, jää 0
18 / 2 = 9, jää 0
9 / 2 = 4, jää 1
4 / 2 = 2, jää 0
2 / 2 = 1, jää 0
1 / 2 = 0, jää 1
Binääriluku luetaan nyt lopusta alkuun: 10 0100 0111
Heksadesimaaliluvut 24=16
Binääri | Heksa | Desimaali |
0000 | 0 | 0 |
0001 | 1 | 1 |
0010 | 2 | 2 |
0011 | 3 | 3 |
0100 | 4 | 4 |
0101 | 5 | 5 |
0110 | 6 | 6 |
0111 | 7 | 7 |
1000 | 8 | 8 |
1001 | 9 | 9 |
1010 | A | 10 |
1011 | B | 11 |
1100 | C | 12 |
1101 | D | 13 |
1110 | E | 14 |
1111 | F | 15 |
Binääriluvun neljän bitin ryhmät vastaavat yhtä heksanumeroa, esim.
1011110111 heksana
Ryhmitellään ensin loppupäästä alkaen bitit 4 bitin ryhmiin:
10 1111 0111.
Muunnetaan sitten jokainen neljän bitin ryhmä erikseen heksaluvuksi:
10 => 2 ja 1111 => F ja 0111 => 7 Koko heksaluku on siis 2F7.
Loogiset operaatiot:
AND
0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 0 |
0 | 1 | 0 |
1 | 1 | 1 |
OR
0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 |
0 | 1 | 1 |
1 | 1 | 1 |
NOT
1 | 0 |
0 | 1 |
Kuvatiedostot
Rasterikuva, bittikartta BMP, TIFF
Vektorigrafiikka
| KOTISIVU | KURSSIKUVAUS | OHJELMA |